Sunday, May 11, 2008

Selamat Hari Ibu..

Tanggal 11 May merupakan hari ibu. Hari Ibu?..Rupanya ada spesifikasi dalam menyambut hari ibu. Ana memula tak tau.. tak hafal tarikh pun sebenarnya. Kalau tarikh birthday ana memang hafal..:) ingat nak wish juga buat bonda tersayang yang jauh di mata.. tapi semalam adik ana ada pesan, yang hari ibu nih merupakan hari yang di create oleh kaum yahudi untuk meraihkan Ibu Mary (agama kristian), yang merupakan ibu kepada Nabi Isa ‘alaihis salam yang dipercayai ibu kepada Jesus Christ. Wallahu’alam.. ana tak tau pun.. ingat nak cari artikel tuh dalam mana2 laman web, tapi tak berkesempatan pula..insyaAllah ana cuba cari artikel untuk sejarah hari ibu..

Cerita pasal hari ibu, rasanya semua yang ada ibu tak sabar2 nak meraihkan hari ibu. Sebenarnya, hari ibu tak sepatut dispesifikasikan dengan tarikh. Apa yang penting adalah ingatan kita buat ibu. Itu hanyalah pendapat ana. Setiap hari boleh jadi hari ibu..tak semestinya dengan wish “ma, selamat hari ibu”, “saya sayang ibu”, “ibulah ibu yang terbaik sekali”.. pada hari-hari tertentu.. (setahun sekali pula tuh).. Kasih sayang untuk ibu tiada batasnya.. hari-hari lain (malah tiap-tiap hari) pun boleh luahkan kasih sayang untuk ibu.. Tapi ana tak penah buat macam tuh, agak ralat pula..aiseh..hehe, tapi memang ada niat..wallahu’alam bila? Semoga Allah masih beri ana peluang..Apa pun, setiap kali balik kampung, mesti cium pipi ibu lah.. tanda sayang kat ibu, itu sudah mesti..:)



Apa yang penting adalah ingatan kita buat ibu. Terutamanya dalam doa selepas solat.. Itulah sebaik2 hadiah buat ibu dan ayah khususnya. Biar mereka tak tau. Tapi Allah tahu apa impian kita kat mereka. Diampunkan segala dosa2 mereka.. dijauhkan dari azab neraka, azab akhirat…dikasihani, dipermudahkan segala urusan, dan yang paling penting supaya dapat bagi syafaat kat mereka di akhirat nanti.. tapi hati selalu tertanya, layak kah aku??? Betapa aku hamba hina di hadapan-Mu, terlalu melebih-lebih dalam urusan ku, layak kah aku mendapat habuan? Allahu Rabbi… Bila mengenang dosa, terasa hilang kekuatan untuk berhadapan dengan-Nya..Allahuakbar!...

Tapi aku masih mengharapkan-Nya kerana hanya Dialah Harapan, tempat bergantung.. Kasih sayang-Nya tak pernah luntur, di saat aku memerlukannya. Dia yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang… Semoga aku menjadi anak yang solehah sebagai buah tangan yang tak seberapa untuk kedua ibu bapa yang amat disayangi. Amin yaa Robbal a’lamin..

Happy Mothers Day..

No comments: