Saturday, May 3, 2008

First Blog

Bismillahir Rahman nir Rahim...

Segala puji hanya bagi Allah azza wa jalla Tuhan semesta alam...di atas keizinan-Nya utk aku menulis.. tak sangka dah ada blog sendiri rupanya.. sebelum nih, hanya baca blog orang lain.. tambah pula, ana memang jenis yang suka mencari dan membaca artikel2 agama khususnya.. alhamduliLlah... dengan blog yang pertama nih, insyaAllah ana nak cuba menulis (walaupun tak pandai menulis, dgn ilmu yang tak seberapa).. tapi dengan izin Allah, aku percaya dengan kekuatan-Nya, keupayaan-Nya.. semoga Dia mudahkan segala-galanya khususnya dalam urusan dakwah secara tak langsung nih... amin ya Allah... semoga dengan ilmu yang sedikit, aku dapat berbakti seadanya khususnya untuk sahabat2 yang dikasihi, keluarga khususnya adik2 ana yang sentiasa diingati dan dikasihi.. untuk umat Nabi Allah sallahu 'alaihi wassalam..muslimin dan muslimat yang sudi melayari blog nih, harap dengan asbabnya... dapat menjadi peringatan dan nasihat..insyaAllah...

untuk diri sendiri khususnya yang sentiasa lalai...yang hina lagi lemah di sisi-Nya..ALlah!!... setiap saat dan waktu, aku perlukan Dikau.. aku perlukan didikan, bimbingan dalam menemui jalan kebenaran..dan cukuplah Engkau bagi ku... hingga saat nafasku terhenti...

Semoga blog nih akan memberi manfaat untuk diri dan pembaca khususnya... kebetulan, ana memang suka menulis (biasanya tika menghadapi ujian atau masalah).. memang ana suka menulis (lebih kurang luahan hati la gitu)..dan tiada siapa yang tahu tentang hati yg sedang berkecamuk... ada dua kaedah yang ana amal.. pertama, doa..doa..doa.. tak kira di waktu apa sekalipun (kalau boleh doa di tengah malam, tika tiap mata sedang lena dibuai mimpi).. itulah dia saat nikmat dalam berkasih sayang dengan-Nya.. MasyaAllah...

kaedah kedua...menulis atau menaip :) luahlah apa sekalipun... dan Dia Melihat..dan Dia Mendengar..dan Dia Mengetahui..hanya Dia yang layak.. dengan kaedah nih, alhamduliLlah.. mengajar ana erti sabar sebab.. cukuplah Dia bagiku...apa jua masalah dan ujian, kepada-Nya tempat mengadu..bukan lah manusia.. tapi insyaAllah, blog nih bukanlah tmpt ana nak mengadu masalah..:) semoga ia lebih bermanfaat..

hasnahzulaikha.blogspot.com.. jenuh juga nak pilih nama ya..hehe, agaknya macam tu lah agaknya nak pilihkan nama anak nanti..hehe... finally, teringat kat mak..hasnah tuh sempena nama mak..tengok dalam kamus, hasna' ertinya cantik..hasanah ertinya kebaikan... tak tau nama mak yg mana satu... apa pun, kedua duanya punya maksud yang baik alhamduliLlah.. zulaikha pula, sempena nama ana...zalikha.. tapi tengok dalam kamus, zalikha mcm tak de maksud.. zulaikha ertinya nama seorang wanita bangsawan yang memiliki kecantikan, isteri seorang raja mesir.. yg telah menggoda nabi Yusuf alaihissalam..dan akhirnya beliau bertaubat di atas segala dosa..dan menjadi wanita solehah..dan akhirnya menjadi isteri Nabi Yusuf alaihissalam setelah raja mesir wafat dan diganti dengan Nabi Yusuf...subhanALlah...bagusnya, ana pun nak jadi wanita mcm tuh... bkn nak kahwin dengan raja.. tapi menjadi wanita yang damba kan kasih sayang-Nya dan mengabdikan diri hanya untuk Tuhan seru sekalian alam... kepada-Nya aku pasti kembali...

2 comments:

Teeny said...

Salamun 'alaikum! alhamdulillah.. dah ada blog baru.. ya.. mmg firman Allah yg menjadi headline tuh lah firman yg ku gemari sampai di hafal! hehe.. alhamdulillah.. teruskan perjuangan membela islam.. moga sentiasa di berkatiNya.. apa2 pun, jadi lah seorang wanita yg bisa menggegarkan dunia ini dgn keimananmu.. bukan dgn kelembutan dan daya penarik yg ada padamu.. doa byk2.. insya Allah..:)

zalikha said...

ya gitulah adanya :) insyaAllah, doakanlah..amin ya RABB