Saturday, May 10, 2008

Kematian Sesuatu yang Pasti

Segala puji bagi Allah Tuhan azza wajalla. Kita memuji, meminta pertolongan dan memohon ampun pada-Nya. Kita juga berlindung dengan-Nya dari kejelekan diri dan amalan. Barangsiapa diberi hidayah oleh Allah, tiada yang menyesatkannya. Tetapi sesiapa sahaja yang disesatkan oleh-Nya, tiada yang dapat memberi hidayah. Aku bersaksi, tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah semata, tiada sekutu bagi-Nya. Aku juga bersaksi, bahawa Nabi Muhammad S.A.W adalah utusan Allah S.W.T.

Ya Allah, limpahkanlah selawat bagi Muhammad S.A.W dan keluarga baginda, sebagaimana Engkau limpahkan selawat bagi Ibrahim AS dan keluarga baginda. Sesungguhnya, Engkau Maha Mulia lagi Maha Perkasa. Ya Allah, berkatilah Muhammad S.A.W dan keluarga baginda, sebagaimana Engkau memberkati Ibrahim AS. Sesungguhnya Engkau Maha Mulia lagi Maha Perkasa.

Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

“Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua dikembalikan.” (Al-Anbiyaa’ : 35)

Demi Allah kita semua akan mati. Itu adalah kepastian yang tiada keraguan di dalamnya. Kematian adalah berita yang benar yang tidak dinodai syak wasangka sedikitpun. Aku belum pernah melihat sesuatu yang lebih pasti dari kematian. Semua yang menjadi angan-angan akan musnah. Demi Allah, kita semua akan mati. Ia pasti datang dan tiada tempat untuk lari dari-Nya. Ia pasti datang, tiada yang mencegahnya. Ia datang dengan tiba-tiba. Ia tidak pernah mengetuk pintu, tidak pernah datang meminta izin daripadamu terlebih dahulu. Ia sentiasa dekat dengan setiap orang. Ia adalah janji yang diberikan kepadamu dan setiap orang. Semua manusia akan merasai keperitan maut yang membuatkan warna jari memucat.



Wahai pemilik kematian, mengapa engkau turutkan jiwamu mencari kesenangan yang fana? Demi Allah, sesungguhnya mati itu pasti. Nafas kita terbatas. Seluruh gerakan kita menuju titik fana. Kalau keputusan Allah adalah perkara yang tetap, bagaimana mungkin seseorang dapat lari dan menghindar darinya? Allah berfirman yang bermaksud:

“Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah dia: “Wahai Tuhan, kembalikanlah daku (hidup semula ke dunia). Supaya aku mengerjakan amal-amal soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan.” Tidak! Masakan dapat? Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).” (Al-Mu’minun : 99-100)

Takutilah Azab Kubur

Dari Abu Hurairah r.a, Rasulullah S.A.W bersabda, “Ketika ajal menjemput orang beriman, datanglah kepadanya malaikat rahmat membawa sutera putih. Mereka berkata, “Keluarlah (wahai roh) yang redha dan diredhai menuju Tuhan-Mu yang tidak akan murka serta ketenteraman dan rezeki dari-Nya.” Kemudian roh tersebut keluar seperti hembusan wangian yang harum.”

Setelah itu ia berpindah dari satu malaikat kepada malaikat yang lain hingga berada di pintu langit. Para malaikat bertanya, “betapa wanginya aroma yang kau bawa dari bumi.” Mereka dating membawa roh orang-orang beriman dengan gembira. Kegembiraan mereka melebih seseorang yang menemui barangnya yang hilang. Mereka bertanya, “Apa yang dilakukan oleh si fulan?” Dijawab, “Tinggalkan dia. Dia baru sahaja berada dalam kesedihan dunia.”

Adapun orang kafir, ketika kematian menjemputnya, datanglah malaikat azab membawa alat pemukul. Mereka membentak, “Keluarlah (wahai roh) yang murka dan dimurkai, menuju azab Allah.” Maka keluarlah roh tersebut dengan bau yang sangat busuk seperti bau bangkai. Ketika sampai di pintu langit, malaikat berkata, “Betapa busuknya bau ini.” Sampai akhirnya roh orang kafir itu datang kepada mereka.”

Umar bin Abdul Aziz berkata kepada beberapa kawan majlisnya, “Wahai fulan, engkau telah melepasi satu malam. Apakah pernah kau berfikir tentang kubur dan penghuninya? Kalau kau tahu keadaan sebenarnya dalam kubur, pasti kau tidak akan berani mendekatinya. Kau akan dapati sebuah rumah yang diliputi resah dan nanah di dalamnya. Binatang yang melata di dalam tanah akan mengerumuni mayat sehingga berubah baunya. Kain kafan terkoyak rapuh, setelah sebelumnya beraroma harum dan bentuknya bagus.”

Suatu ketika, Umar bin Abdul Aziz mengiringi jenazah. Ketika semuanya telah bersurai, Umar dan beberapa sahabatnya tidak beranjak dari kubur tadi. Beberapa sahabatnya bertanya, “Wahai Amirul Mukminin, ini adalah jenazah yang engkau menjadi walinya. Engkau menunggunya di sini lalu akan meninggalkannya.”

Umar berkata, “Ya. Sesungguhnya kubur ini memanggilku dari belakang. Mahukah kalian aku beritahu apa yang ia katakan kepadaku?” Mereka menjawab, “Tentu.” Umar berkata, “Kubur itu memanggilku dan berkata, “Wahai Umar bin Abdul Aziz, mahukah aku beritahu apa yang akan ku lakukan dengan orang yang kau cintai?” “Tentu”, jawabku.

Kubur itu berkata, “Aku bakar kafannya, aku robek badannya dan aku sedut darahnya serta aku kunyah dagingnya. Mahukah aku beritahu apa yang akan ku lakukan pada anggota badannya?” “Tentu”, jawabku. “Aku cabut (satu persatu dari) telapak hingga ke tangan, dari tangan ke lengan dan dari lengan menuju bahu. Lalu aku cabut pula lutut dari pehanya. Peha dari lututnya. Aku cabut lutut itu dari betis. Dari betis menuju telapak kakinya.”

Umar bin Abdul Azizi menangis dan berkata, “ketahuilah umur dunia hanya sedikit. Kemuliaan di dalamnya adalah kehinaan. Pemuda akan menjadi tua dan yang hidup di dalamnya akan mati. Celakalah yang tertipu olehnya.”

Janganlah kau tertipu oleh dunia, kerana apabila kau tahu hakikatnya, kau akan berpaling darinya. Orang yang tertipu adalah yang tertipu oleh dunia. Demi Allah, di dunia mereka menikmati kesenangan, mereka dicengkam oleh harta yang bertimbun. Dahulu di dunia, mereka berada di tengah-tengah keluarga. Di atas tempat yang empuk dan pembantu yang setia. Keluarga yang memuliakan dan kekasih yang menyertainya.

Tetapi ketika semuanya berlalu dan maut datang, lihatlah betapa dekat kubur dengan tempat tinggalnya. Tanyalah ke mana hartanya? Ke mana keluarganya? Tanyalah mereka tentang lidah, yang sebelumnya mereka gunakan untuk berbicara. Juga tentang mata yang mereka gunakan melihat perkara yang menyenangkan. Tanyakan tentang kulit yang lembut dan wajah yang menawan serta tubuh yang indah, apa yang dilakukan cacing tanah terhadap semuanya? Warnanya pudar, dagingnya hancur, wajahnya terlumuri tanah. Hilang keindahannya. Tulangnya remuk, badan membusuk dan dagingnya terlerai. MasyaAllah.

Suatu ketika Umar berkata dan menangis, “Wahai yang menjadi penghuni kubur esok hari, bagaimana dunia dapat menipumu? Di mana kafanmu, di mana minyak (wangian untuk orang mati)? di mana kemenyanmu? Bagaimana nanti ketika kamu telah berada dalam pelukan bumi?”

“Celakalah aku, dari bahagian tubuh yang mana mula-mula sekali cacing tanah itu memamahku? Celakalah aku, bagaimana keadaanku ketika bertemu dengan malaikat maut, saat rohku meninggalkan dunia? Keputusan apakah yang diturunkan oleh Tuhanku?” beliau menangis dan terus menangis, lalu pergi. Tidak beberapa lama kemudian beliau meninggal. Semoga beliau dirahmati Allah S.W.T.

Bahan rujukan: “Malam Pertama di Alam Kubur”, tulisan Dr. A’idh Al-Qarni, S.Muhammad Husain Ya’qub, Dr. Muhammad A.R Al-Uraifi.

Kehidupan di dunia tiada bererti apa-apa… sekali aku meninggalkan dunia, terputuslah segala galanya..terputuslah segalanya…jasad dipersembahkan untuk sang Pencipta!.. tiada apa yang dirindu, tiada apa yang dikenang… hanya diri yang dikhuatiri..dengan amal yang sedikit, iman yang nipis… meronta dan merintih agar dilepaskan dari segala azab.. merintih minta diampunkan segala dosa…meminta kasih sayangNya walau sedikit.. merintih supaya dipandang dengan belas RahmatNya. Namun sudah terlambat.. yang lepas menjadi sejarah… pada hari ini, bermula lah kehidupan yang abadi…. Semakin lama, semakin dilupakan oleh manusia dunia… diri sendiri menanggung derita, tiada siapa yang tahu… tiada siapa yang ambil peduli… seorang diri merintih.. sampai bila Tuhanku?.. izinkan daku kembali ke duniaMu…aku bersedia untuk memperbaiki diriku..izinkan aku wahai Kekasihku… “cukup la sekali kehidupanmu di dunia… diam lah engkau disini sehingga masa menentukan segala galanya”… maafkan segala salah dan silapku wahai Allah… ampunilah segala dos-dosa2ku wahai Allah…. Aku tidak punya siapa lagi disini… tolong la aku wahai Tuhanku… dengan kemuliaan dan keagunganMu… aku mohon mudahkan aku menghadapi makhluk-makhluk-Mu yang menggerunkan diriku…. Ringankanlah azab buat diriku… aku tidak berdaya wahai Allah… sungguh aku tiada daya…. Tolonglah daku….Kehidupan di dunia adalah jambatan untuk perjalanan ke destinasi yang abadi dan berkekalan!

No comments: