Saturday, May 3, 2008

Kerja Satu Ibadah..

Bismillah hir Rahman nir Rahim....

Segala puji hanya bagi Allah yang mencukupkan, yang memudahkan, yang berupaya, yang dengan-Nya aku masih merasa nikmat-Nya, Kasih-Nya yang satu..MasyaAllah… AlhamduliLlah…

Sedar tak sedar dah sebulan rupanya ana bekerja kat sekolah tadika sri pelangi, bangi. Dah nak masuk bulan kedua..sungguh tak sangka, segala-galanya berjalan dgn lancar.. Segala puji dan syukur lagi untuk-Mu.. walaupun ada juga kesukarannya..tapi adatlah tuh, hidup kena ada ujian..bukan hidup namanya kalau tak de ujian… alhamduliLlah, begini rupanya kehidupan sebagai guru.. barulah ana faham.. sebelum nih ana tak berapa minat kerjaya sebagai guru.. ntah la kenapa, mungkin mak ayah kedua-duanya guru, jadi rasa tak mau pulak jadi guru..hehe.. tapi tu lah, perancangan manusia nih biasanya bagai nak rak.. tapi keputusan Allah jua yang paling tepat.. syukur alhamduliLlahi Robbul ‘alamin…

Sebenarnya, matlamat utama ana nak menjadi guru tadika adalah sebab ana memang sukakan budak2..masyaAllah.. mereka lah insan yang paling comel, paling manja, paling bnyk karenah kat dunia nih yang Allah ciptakan…alhamduliLlah… selain nak jaga dorang, tiada apa lagi yang ana nak melainkan redha Allah.. hidup di zaman nih, segala-galanya kena redha Allah..sebab zaman ni adalah zaman ujian… zaman untuk perlukan Dia, perlukan pertolongan-Nya…tak de sape lagi yang dapat tolong.. Rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam dah lama meninggalkan kita, kematian pula sikit lagi nak muncul..MasyaAllah… andainya redha Allah tak dapat kat dunia nih… bagaimana halnya kat akhirat nnti??… Allahu Rabbi..

Nak kongsi juga pengalaman semasa ana bekerja kat tadika nih… suatu yang sukar dipercayai bila ana terus dapat kerja nih.. lepas berhenti kerja sebelum nih, terfikir juga nak cari kerja..berkat pertolongan Allah subhana wa ta’ala.. alhamduliLlah… terus dapat, walau gaji tak seberapa.. ana redha.. inilah masanya.. bukan gaji yang ana kejar.. memula rasa tak sedap hati (hati nih selalu jer rasa tak sedap hati…) sebab mula2 interview tuh, pengetua dia Indian woman pulak.. huhu, rasa mcm tak mau la pulak.. bukan apa, bekerja di bawah org2 kafir nih ana serik betul…tapi ana fikir, pertolongan Allah mesti ada punya.. jadi ana minta dalam doa supaya dimudahkan segala urusan, di beri keputusan yang tepat… lepas tuh ana tengok semua kanak2 kat tadika nih muslim belaka.. adalah dalam 40 lebih orng.. dan lebih kurang 6 orng yang beragama (India).. alhamduliLlah..

Hari pertama kerja… Allahuakbar.. bestnya tak terkata..hehe.. comel2 belaka dorang nih.. anak2 org kaya pulak.. eermm, bila dah anak2 org kaya nih..makin besar la tanggungjawab ana dalam mendidik mereka.. terutamanya dalam hal2 keagamaan… kat tadika nih, ana dipertanggungjawab untuk ajar mereka hal2 agama, fardhu ain.. memandangkan ada dua jer guru islam melayu kat sini.. sepatutnya ada seorang ustazah tuh yang kena ajar. Tapi beliau pula sedang sibuk exam… so ana kena take over…

Di samping insan2 yang comel nih.. tak boleh la ana selalu berkepit ngan dorang 24 jam.. walaupun dalam hati rasa mcm nak bermain2 jer ngan dorang… tapi responsibility is priority.. ana kena didik mereka..kena ajar mereka.. alhamduliLlah… dgn berkat pertolongan Allah subhana wa ta’ala juga, ana dapat didik mereka sedikit demi sedikit dengan ilmu yang tak seberapa.. ajar hal2 basic jer.. apa yang ana tengok, kat tadika nih memang budak2 dia semua bijak2 belaka.. mungkin sebab kebanyakan mereka anak2 doktor or peguam..pengetua pulak tekankan pendidikan dunia semata.. guru melayu pula ana berdua jer… jadi tanggungjawab utk bagi pendidikan ukhrawi tuh ana sendiri yang nak pikul sebab rasa macam sia2 kalau tak ajar agama… ya Allah, aku mohon bantuan dan pertolongan-Mu dalam segala hal yang tidak ku ketahui… semoga Engkau mengampuni segala dosa-dosaku.. apa yang aku ajar pasti ditanya Allah di akhirat kelak, selagi aku masih di sini, aku cuba untuk memberi dan mendidik mereka sebaik2nya…

Dalam pendidikan agama, apa yang ana tengok… mereka memang suka belajar agama.. kalau bercerita pasal akhlak mulia.. mesti dorang pun nak share citer sama… pasal syurga, pasal neraka.. alhamduliLlah.. ana harap pendidikan agama nih akan ditekankan di rumah oleh ibu bapa mereka…bukan pendidikan dunia semata jer.. kesian la budak2 nih kalau tak kenal Allah..tak kenal Rasul…

Sebenarnya, disamping nak bersama anak2.. ana nak mendidik diri sendiri juga dalam hal2 rumahtangga nih..huhu.. rupanya bukan senang ya nak jadi ibu.. terus terang ana katakana ana tak pernah rasa beban bila bersama mereka walaupun dalam jumlah yang agak ramai.. ana hairan macamna guru2 tadika yang lain boleh marah budak2 kecik nih sesuka hati, jerit sesuka hati, pukul sesuka hati… Astaghfirullahal ‘azim.. ana bukan nak salahkan siapa2.. cumanya apa yang ana belajar kat sini, budak2 nih takut betul kalau kena marah sikit.. dan dorang dah pandai memilih..nak teacher yang mana, yang garang2 tak nak… kadang2 ana kena sound juga, supaya jgn berlembut dgn dorang..kena marah sikit.. kalau tak budak2 akan pijak kepala… tapi ana tak tau lah camna mau garang… rasa tak sampai hati nak marah.. walaupun dalam kelas dorang buat bising..MasyaAllah… habis juga suara nih menjerit.. (kalau tak jerit, tak dengar)..lepas menjerit, semua pandang muka ana..rasa syahdu pulak tengok wajah mereka satu persatu.. ana terfikir..sebenarnya, mereka adalah ahli syurga pada saat ini..dengan umur belum mumayiz lagi… tuh yang nak marah..tak jadi nak marah… makin sayang pulak.. dorang nih kecik lagi.. perlukan kasih sayang..suka nak bermanja… lepas kelas mesti ana nak bermanja dengan dorang.. sampai adalah beberapa budak tuh yang nak ajer kat ana.. sampai kena sound pulak dengan pengetua…”teacher..u can’t get close for any children here, one day if u are not here.. they are feel losing u..” huhu.. ana terfikir betul juga.. kat mana2 ana pegi yang ada budak2 pun..mesti kena sound punya la… jgn rapat sangat.. nanti ana tak de..budak2 tuh mencari… mak ana pun selalu sound..tiap kali balik kampung.. sebab terlalu rapat dgn yang bongsu tuh.. ape2 jer nak kat ana.. sampai la skang nih.. dah darjah satu dah si kecil tuh.. selalu rindukan dia… cukuplah Engkau yang memelihara ahli keluargaku….

Berbalik kepada cerita anak2 nih… dari pagi sampai la petang bersama dorang.. pagi mengajar, petang mengasuh..sampai dalam pukul 6 mcm tuh..tnggu parents dorang ambik.. saat nih la saat syahdu yang ana kena terima..hehe… sebabnya, bila semua dah balik dengan parents.. rasa mcm ana ditinggalkan sorang diri pulak.. ibarat ibu ditinggalkan anak.. cewah..itu yang ana rasa..mcm pelik kan..padahal bukan darah daging ana..hehe, pernah juga mengalir air mata bila dorang semua dah balik..aiseh… tersentuh betul la pulak.. tapi ana terus redha yang sebenarnya budak2 nih adalah ‘anak orang’.. ana jaga jer.. mana leh lebih2.. bukan milik ana.. esok kan jumpa lagi.. hehe.. Ya Allah kurniakanlah daku zuriat2 yang soleh dan solehah yang akan menjadi pembela untuk agama Mu kelak..amin ya Rabb….

ana pun terus terfikir, mcm ni lah rasa ibu bapa bila ditinggalkan anak2.. terutamanya kat kampung.. atau tak balik beraya..subhanALlah…mmg banyak ana belajar kat sini khususnya tentang kehidupan..memang betul apa yang kak siti cakap.. kerjaya nih mengajar kita tentang kehidupan..MasyaAllah…

3 comments:

Teeny said...

Segala puji bg Allah.. bes nya baca cerita mu nie.. at least, u have ur own experienced.. n later u have the sweetest memory that can't be bought by anything.. perhaps always remembered as a great experienced.. besnyaa.. alhamdulillah, lega juga hati bila dgr keadaan nti baik2 belaka di samping di kelilingi oleh budak2 yg comel, yg manja2, yg pandai2 belaka.. besnya!! moga sentiasa diberikan taufiq dan hidayah tanpa di ambil kembali oleh-Nya. byk pahala menjadi pendidik! lebih2 lg mendidik hal2 agama. insya Allah. ana di sini sentiasa mendoakan spy dirimu sentiasa dlm keadaan keredhaan Allah. dan niatkan dlm hati dgn profesion nti skrg, nti dpt membela agama-Nya. tidak apa kalau bukan dgn orang2 sebaya, remaja mahupun dewasa. tetai ia sudah memadai kalau berdakwah kpd budak2 kecil yg masih jujur. moga Allah membantumu dlm apa jua yg kau lakukan.. insya Allah! terserlah sifat keibuanmu nie.. hehe.. pas baca posting nie, teringin betul mo jadi cikgu sambilan utk budak2 tadika...-_-"

miss_fotos said...

waaaah best tul baca cita ni. ttiba t'ingin jugak mo jd guru tadika. hehehe. kim slm kt anak2 kt tadika bangi tu. rndu kt aqil..hekhekhek.

zalikha said...

alhamdulillah...doa2 kanlah ana sini..