Sunday, May 11, 2008

Manisnya Ujian

Bismillahir Rahman nir Rahim…

Segala puji hanya untuk Allah Tuhan sekalian alam.. Segala puja hanya untuk-Nya.. Segala puji-pujian dan kesyukuran hanya layak untuk-Mu.. Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan-Mu..Aku mohon ampun di atas segala dosa akibat kesalahan diri sendiri..ampuni dosa seluruh umat di zaman ini ya Allah sama ada yang masih hidup atau yang telah pergi menemui-Mu.. kepada-Mu kami pasti kembali…

Selawat dan salam untuk Rasul junjungan yang mulia.. ahli keluarga baginda..para sahabat baginda dan hamba-hamba yang mengikuti baginda..Tempatkan mereka di kalangan yang tinggi di sisi-Mu…amin ya Rabb….

Kehidupan Rasul junjungan S.A.W amat perit..Hidup dan mati baginda hanya untuk Allah dan umatnya…betapa agungnya cinta baginda untuk Tuhan azza wa jalla..betapa tingginya cinta baginda pada umatnya..subhanALlah… Terlalu sukar hidup kekasih kita yang dikasihi..menitis air mata ini bila mengenangkan hidup Nabi S.A.W daripada kecil menjadi yatim piatu.. Bagaimanalah kehidupannya tanpa ibu bapa sewaktu umur belum cukup lagi…Tak dapat dibayangkan kehidupan ana tanpa ibu bapa…subhanAllah..cukup lah Engkau yang menjadi wali, yang menjadi penolong… Terciptanya baginda S.A.W adalah asbab dari kurniaan Kasih Sayang dan Rahmat-Mu yang Maha Mulia untuk manusia ciptaan-Mu…

Mengenangkan Sirah Rasulullah S.A.W..dan sejarah para sahabat yang memiliki kehidupan yang getir memdorong ana untuk berfikir pada diri sendiri…Andainya dibandingkan ujian yang menimpa atas mereka dengan ujian yang menimpa ana, terlalu jauhnya beza bagaikan langit dan bumi.. tapi dengan ujian yang sedikit pun, diri masih mengeluh, seakan akan tak mampu menghadapinya.. bagaimana halnya dengan insan-insan yang diredhai ini?? SubhanALlah…betapa hinanya diri…

Teringat ana pada hadis Nabi Karim S.A.W riwayat Tirmizi bahawa Nabi S.A.W telah bersabda, “Tuhanku telah menawarkan kepadaku untuk menjadikan bukit-bukit di Mekah ini sebagai emas. Aku telah menjawab, “Ya Allah, aku lebih suka sekiranya aku dapat makan pada suatu hari dan aku berlapar pada keesokannya supaya apabila aku berlapar aku akan merayu dan mengingati-Mu dan apabila aku kenyang aku dapat bersyukur dan memuji-Mu.””..SubhanALlah..indahnya kata-kata baginda S.A.W… Syahdunya betapa cukuplah Allah bagi segala-galanya.. Bila kita rasa lapar, tiba-tiba Allah kurniakan makanan depan kita..sampai kita terlupa nak ucap syukur..terlupa bahawa makanan tuh adalah kurniaan Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.. Bila kita kenyang, lupa lagi nak ucap syukur..lupa lagi bahawa Allah yang bagi kenyang…Allahhh… Itu baru satu hadis tentang kezuhudan dan kemiskinan hidup Nabi S.A.W… terlalu banyak hadis-hadis tentang kesusahan hidup Nabi S.A.W dan para sahabat.. insyaAllah, ada kelapangan..ana nak berkongsi sama nanti…insyaAllah ta’ala..

Cukuplah Allah bagi kita..bicara tentang ujian, masing-masing pernah mengalaminya.. Demi Allah yang kita semua berada dalam genggaman-Nya, setiap ujian menyimpan seribu hikmah yang hanya Dia yang Maha Tahu…

“Dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu, dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedang ia tidak baik bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tidak mengetahui.” (A-Baqarah : 216)

Maha suci Allah..tenang mendengar firman dari Allah Subhana wa Ta’ala.. Ya.. memang Dialah yang Maha Mengetahui apa yang baik untuk manusia kesayangan-Nya..Dia juga yang Maha Mengetahui apa yang tidak baik untuk manusia kesayangan-nya.. Andainya dihitung dan direnung betapa dalamnya Kasih Sayang Allah, menitis lah air mata..rindu untuk bertemu-Nya…Terima kasih ya Allah… jadikan hidup ku dan matiku hanya untuk-Mu..

Teringat bait2 lirik lagu dari Mestica kalau tak salah ana (Rahmat ujian),
“Allah rindu mendengarkan, rintihan mu berpanjangan”…

Betapa Allah amat cinta pada hamba-hambaNya yang suka merintih pada-Nya, suka mengadu pada-Nya..suka mencari-Nya di saat suka dan duka…subhanALlah… sukar ana nak gambarkan bagaimana luasnya kasih sayang Allah…cukuplah dia Maha Mengetahui tentang Sifat-sifat-Nya yang Mulia.. Tidak mampu untuk aku memuji Diri-Mu ya Allah sepertimana Engkau memuji Diri-Mu sendiri..wa la haula wa la quwwata illah billah….

Ibarat kita punya kekasih yang amat kita cintai, hati ini pasti akan tenang bila kekasih kita mengadu tentang hal dirinya pada kita..tak kisah hal apa sekalipun, hal tentang khabarnya, tentang masalah kewangan yang dia hadapi..terasa tenang bila mendengar..seolah-olah kita lah manusia yang dia ada di dunia ini..terasa dihargai sangat2… tapi andainya kekasih kita tuh diam jer, tak bagitau apa2 tentang masalahnya..mesti kita pun berkecil hati..”kenapa dia tak bagitau masalah dia pada aku? Apa aku pada dirinya? Dah tak suka kat aku? Dah ada orang lain tempat mengadu?” Itu halnya manusia…Pada Allah lebih2 lah lagi…Segala puji hanya milik Allah..Tuhan yang memiliki keagungan dan kemuliaan…Allahuakbar!

“Orang-orang yang beriman dan mengerjakan yang baik-baik, tiadalah kami berati diri seseorang, melainkan sekadar tenaganya. Mereka itu adalah penghuni syurga, sedang mereka kekal di dalamnya.” (Al-A’raf : 42)

Betapa ujian itu adalah selaras dengan tenaga dan daya upaya manusia.. Dalam menjalani ujian Allah, Allah tak pernah lalai..Allah tak pernah leka..Malah Allah sedang teliti..apakah kita sabar atau tak sabar.. andainya sabar dan yakin atas Allah bahawa ujian yang menimpanya adalah semata-mata kerana kasih sayang Allah..maka menang lah dia.. andainya tak sabar dan menyalahkan Allah tentang ujian yang dihadapi, tewaslah dia..wa nau’zubillahi min zalik..maha suci Allah dari menjadikan sesuatu yang sia-sia…

Betapa manisnya ujian itu duhai Allah…andainya kita menghayati betul-betul hikmah ujian yang sebenar, menitis air mata…memang tak tahan.. masakan tidak, di sanalah ada selitan kasih sayang Allah azza wa jalla…Bukan senang nak dapat kasih sayang, lebih2 lagi dari Allah Subhana wa Ta’ala.. yang Maha Berkuasa, Maha Pencipta, Maha Agung.. Segala pujian hanya milik Allah yang Maha Perkasa.. Di akhirat nanti, aku pasti merindu saat ini.. saat menghadapi ujian tika hidup di dunia…andainya aku beroleh kemenangan, Rahmat Allah lah yang membantu aku dalam menjalani kehidupan nikmat di akhirat..andainya aku tewas… ujian yang lebih besar lagi akan menimpa diriku di akhirat kelak…Allahu Rabbi…Aku memohon perlindungan-Mu dari azab-Mu yang Maha hebat… aku mohon perlindungan-Mu untuk kedua ibu bapaku dan untuk seluruh umat Islam di alam maya ini…amin ya Rabb

Hazrat Umar r.a berkata, “Sekiranya pada hari kiamat nanti diisytiharkan, “Masukkanlah semua manusia ke dalam neraka kecuali seorang.” Maka saya masih menaruh harapan dengan rahmat Allah S.W.T bahawa yang seorang itu ialah saya. Jika diisytiharkan, “Masukkanlah semua manusia ke dalam Syurga kecuali seorang. “Maka saya takut bahawa kerana kelemahan amal perbuatan saya, mungkin yang seorang itu ialah saya.”

Apabila Imam Ahmad bin Hambal rah.a hampir meninggal dunia, beliau telah memanggil anaknya dan berkata, “Perdengarkanlah kepadaku hadis-hadis yang menambahkan harapanku kepada Allah.”

InsyaAllah..semoga dengan izin Allah..akan bersambung.. (Manisnya Ujian II)

No comments: