Friday, September 3, 2010

Malam lailatul-Qadr

Bissmillahi walhamdulillah...segala pujian bagi Allah di atas segala macam nikmat dariNya.. di atas kesudian Nya memberikan aku peluang untuk menaip kat sini sepatah dua kata..

Alhamdulillah..sedar tak sedar, arini dah hari jumaat..saat yang aku selalu tunggu2..sebab tiap kali jumaat (2 minggu sekali), msti terpk nak bercuti pada hari esoknya... tiap kali jumaat jg, aku akan bersiap2 nak jumpa suami..sama ada aku kena blk pahang nak jumpa kekasih hati..atau kekasih hati nak turun Penang... tapi untuk hari jumaat kali ni, hati aku berbunga skit sebab nak balik kg suami untuk cuti beraya.. insyaAllah ini adalah kali pertama kami beraya bersama...dan seumur hidupku, aku tak pernah jauh dari beraya dengan keluarga tersayang..tp insyaAllah kali ini, aku beraya dengan keluarga tersayang juga..keluarga suami...moga ikatan yang dibina ini akan terus mendapat limpahan kasih sayang Allah...aiseh rindu mama, bapa, adik2...

kali ni nak sembang pasal malam yang mulia dan lebih baik dari seribu bulan (lailatul-Qadr). Alhamdulillah, malam ni adalah malam ke 25..merupakan malam ganjil.. ada hikmah aku balik esok pagi..insyaAllah semoga berpeluang lagi untuk bermunajat di malam hari... mula2 sedih juga sebab balik pagi sabtu..tapi asbab tiket dah habis...Allah izinkan juga aku utk balik keesokan harinya... Malam yang tak pernah kita temui selain pada bulan Ramadhan yang mulia... Allah sudah menjanjikan bahawa pada malam tersebut, setiap doa akan didengar dan diterima...setiap dosa akan mendapat keampunan Allah azza wajalla..setiap permintaan pasti dan 'cash' Allah bagi...subhanallah...malam tu juga ibadatnya adalah sama dengan ibadat 83 tahun..subhanallah..

Moga Allah perkenankan niat kita untuk bermunajat di malam hari, untuk meratapi setiap dosa, menangisi setiap kesalahan dan kesilapan...terlalu banyak dosa yang telah dilakukan.. :( tetapi atas limpahan rahmat dan kasih sayang Allah...hapus lah dosa tersebut.. bayangkan kita tak tau smpi bila hayat kita... mungkin tak sampai pun 83 tahun...kalau dah sampai dan lebih tu...sudah menjadi satu bonus...dapat la berbuat amal dan kebaikan...tapi andainya jangka hayat pendek.. insyaAllah akan menjadi satu bonus bila dapat meraih malam lailatul qadr ni..Allahuakbar....

Alhamdulillah, selagi ada hayat di kandung badan semoga kita sentiasa dan istiqomah dalam menjaga malam2 kita.. pohonlah pada Allah..sesungguhnya Allah lihat kita pada malam itu, Allah pandang kita dengan penuh kasih sayang...Allah dengar kita, Allah dengar setiap rintihan kita...Allahuakbar.. lebih dari itu, Allah ampunkan segala dosa2 kita...kita cubalah usaha untuk bangun pada malam tersebut... alhamdulillah...malam2 terakhir begini, kami sentiasa pastikan supaya dapat berpeluang untuk berbisik2 kat Allah...ya Allah... kami pasti merindui malam lailatul qadr, kami pasti merindui ramadhan.. usahala ye..kurangkan makan...kurangkan bersembang yang bukan2..insyaAllah bila kita sentiasa usaha untuk jaga hubungan dgn Allah.. mudah kita nak berbuat amal...sebab Allah bantu kita...Allah tolong kita yang lemah dan hina ini untuk berbuat kebaikan..walaupun kita lemah, tp dengan sebab kasih sayang dan limpahan rahmatNya..Allah tolong kita untuk berbuat kebaikan..alhamdulillah..walhamdulillah..

insyaAllah..sambung nanti ye...nak buka posa dah....selawat dan salam ke atas junjungan Rasul Muhammad S.A.W

No comments: