Sunday, September 26, 2010

Alhamdulillah atas tiap nikmatMu Rabbi..

BismiLlahir rahman nir Rahim..

Sedar tak sedar, saya dah habis menjalani praktikum...alhamduliliLlah, dah nak habis kursus.. tinggal lagi beberapa hari untuk exam dan seterusnya cuti akhir tahun... cuti panjang yang saya tunggu2.. cuti yang menandakan saya dah habis kursus.. insyaAllah, boleh duduk di samping suami yang dirindui setelah sekian lama duduk berjauhan...semoga Allah limpahkan rahmat dan kasih sayang buat suamiku walaupun jauh di mataku tapi cukuplah Engkau yang memelihara dan melindungi suamiku... yang menjaga makan minumnya, menjaga keselematannya, menjaga imannya, menguatkan semangatnya... cukuplah Engkau bagi kami, Engkau yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..amin ya Rabb...

24 hb aritu, bersamaan hari Jumaat yang lepas merupakan hari terakhir saya mengajar di SK Convent Green Lane.. Agak sedih nak meninggalkan murid2 tapi sudah menjadi adat, tiap pertemuan ada perpisahan.. doa saya semoga mereka menjadi anak didik yang yang mampu memberi kebaikan bila mereka dah dewasa kelak, berjaya di dunia dan di akhirat.. semoga mereka diberikan petunjuk Allah untuk mengenal Allah, untuk taat perintah Allah, jadi anak solehah dan murid yang dengar kata cikgu...amin ya Allah...untuk saya, ini baru fasa permulaan bagi saya, mendidik diri saya juga untuk menjadi seorang pendidik yang mampu memberi kebaikan untuk anak didik, yang mampu bimbing mereka untuk mengenal ilmu Allah..amin insyaALlah...

Perasaan? mestilah gembira sebab nak habis KPLI dah :) tiap hari menghitung waktu untuk berjumpa suami, untuk tinggal bersama suami, menyediakan makan minum suami, menjaga kebajikan suami.. dan sebagainya... tapi sedar x sedar, waktu yang dihitung merupakan waktu kematian yang pasti tiba.. semakin jauh masa meninggalkan kita, semakin dekat kita meninggalkan dunia. Semoga kita sama2 dapat muhasabah diri.. ya Allah, kurniakanlah kami kematian yang baik, redhailah kami di saat kami bertemu denganMu...kepadaMu kami pasti kembali....

alhamduliLlah, semakin tabah saya kat cni, makin berjauhan dengan suami..makin saya memahaminya..alhamdulillah, berkat doa suami..semuanya berjalan lancar.. kalau mula2 dulu, selalu sedih, rindukan suami sangat2..hanya Allah tempat mengadu.. kami hanya berjumpa 2 minggu sekali dalam keadaan yang sentiasa kelam kabut, mengejar masa... kadang2 Allah bagi kami peluang jumpa seminggu sekali..semuanya atas izin dan redha Allah..walaupun banyak kos yang dikeluarkan tapi Allah tambahkan lagi rezeki suami, alhamdulillah dengan belas kasih sayang Allah ta'ala juga kami tidak kesempitan rezeki...ya Allah kurniakanlah kami rezeki yang baik lagi halal, buat kami menolong ahli keluarga kami, buat kami menolong orang2 yang memerlukan...kurniakan kami sifat suka bersedekah..amin ya Rabb

Buat suamiku yang kucintai, yang sentiasa kurindui... kat sini ada sajak buat kekanda, maaf ye abangku copy dari jiran sebelah...hihi, tapi apa yang tertulis tuh memang itu yang dinda nak gtau, cuma x pandai bermadah2... so bila explore2 jumpa la sajak ni...harap kanda suka :)

Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..
Ingin ku beri tahu padamu..
Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..
Orang tua yg begitu sempurna..
Dengan cinta yg begitu membuncah..
Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..
Maka, padamu ku katakan..
Saat Allah memilihmu dalam hidupku,
Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..
Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..

Padamu yang Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,
Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..
Maka, ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.
Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..
Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..
Karena kelak kita akan satu..
Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,
Kau dan aku akan menjadi 'kita'..

Padamu yg Allah pilihkan untukku..
Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,
Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..
Maka ketika Dia memilihmu untukku,
Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..
Itulah visi pernikahan kita..
Ibadah pada-Nya ta'ala..

Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..
Ingatlah.. Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..
Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..
Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,
Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..
Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah..
Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah..
Namun tatap mataku, tersenyumlah..
Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..
Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..
Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..
Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..

Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..
Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..
Maka dimataku kau adalah yang terindah,
Kata2mu adalah titah untukku,
Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..
Maka kalau kau berkenan ku meminta..
Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…
Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..

Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…
Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..
Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..
Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,
Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..
Yang darahnya mengalir darah syuhada..
Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..
Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..
Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..

Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…
Ku memohon padamu.. Ridholah padaku,
Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi..
Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..
Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..


"Ya Allah..Ya Rahman..Kau yang menciptakan Cinta, Kau yang Berkuasa, Kau yang Maha Mengetahui tiap2 hati yang tersembunyi..Aku pohon PadaMU dengan rasa hina dan rendah diri..Kau pelihara tiap langkah suamiku, redhailah setiap apa yang suamiku lakukan, kurniakanlah kami zuriat yang soleh yang tidak mensyirikkan Kau, berikan kami rezeki yang halal lagi baik, matikanlah kami dalam iman dan Islam..kau ampunkanlah dosa2 kami samada yang kami sedar maupun yang tidak sedar, ampunkan juga dosa2 ibu bapaku, ibu bapa mertuaku, adik beradikku, seluruh ahli keluargaku, keturunanku, sahabat2ku, kaum muslimin dan muslimat samada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia..makbulkan doaku ya Allah..Kau lah Tuhan Yang Maha Agung..tiada Tuhan yang disembah melainkan Engkau dan Nabi Muhammad itu pesuruhMu.." amin, amin ya Rabbal 'alamin..

No comments: