Sunday, August 10, 2008

Kisah hati..

BismiLlah...

Segala puji hanya untuk Allah Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.. dua hari yang lalu, dengan izin Allah Ta'ala ziarah sebentar ke rumah Makcik yang terletak di Puchong.. selain ziarah, tujuan utama nak bertandang ke rumah makcik adalah untuk jmpa mak (yang bercuti di sana), jmpa nenek, jmpa Mak su..dan yg paling penting nak jmpa si kecik si jantung hati tuh..sapa lagi klu bkn Safanah Aqillah...Allaahh... =) dah berapa lama tak jmpa...rasa rindu betul....

Terasa lama tak kluar rumah bila sorang2 kena tunggu bas..sorang2 naik bas...risau juga pada mulanya nak naik bas..tapi ku gagahkan juga..nak jmpa org tersayang punya pasal..ehehe..sedar tak sedar rupanya dah banyak tahun tak naik bas.. keadaan naik transport awam ke tempat keja dengan bukan ke tempat keja amat jauh beza.. ntah la napa ye.. agaknya sebab hari tuh adalah hari sabtu, hari cuti..orang pula terlalu ramai.. tak kira orang tempatan mahupun asing..ramai sungguh..Allah...kekadang terasa macam kat negara org pun ada...:( Alhamdulillah selamat sampai, jmpa jg insan yang dirindui... alhamdulillah... :)

Bercerita mengenai negara orang..tetiba teringat pulak dengan ukhti teeny yang baru sahaja memulakan kehidupan baru sebagai pelajar di bumi Medan Indonesia.. Semoga ALlah mudahkan urusan ukhti...ingat Allah selalu, pertolongan ALlah pasti tiba di kala senang dan susah..asal sahaja keyakinan tuh teguh buat Allah Azza Wa Jalla....Sebelum berlepas hari tuh, sempat sembang dengannya mengenai kehidupan yang bakal ditempuhi..huhu, ana sedih masa tuh..memikirkan bagaimana keadaannya kelak... tapi fikir dan doa pada ALlah..Allah sebaik2 penentu..Allah sebaik2 pembuat keputusan..dan Dia Mengetahui setiap urusan hamba.. pasti mengandungi hikmah yg besar di sebalik pemergiannya ke Indon... beliau sempat berbisik, "Semoga aktiviti dakwah di universiti kat sana sama baik ataupun lebih baik dengan aktiviti dakwah yang pernah dijalankan di universiti2 di Malaysia" Saya turut mendoakan supaya keadaan aktiviti dakwah di Medan universiti baik2 dan bagus2 belaka.. Masa belajar matrik dulu, beliau memang sibuk juga dengan aktiviti dakwah usrah..Alhamdulillah.. kawan2 pun baik.. setiap masa pasti adalah peringatan dari sahabat2 yang mengingatkan..syukur buat Allah...



Melepaskan beliau pergi buat saya sebak juga.. sebab tak pernah berpisah lama2 dan jauh2.. walaupun tak jauh sgt berbanding negara2 Eropah dan Afrika Selatan..tapi gap tuh tetap ada.. hehe..Semoga Engkau mudahkan urusannya di sana..amin ya Allah... 3 hari lepas, saya dihadiahkan sms dari Medan Indon berserta nombor barunya... :) rasa lega di hati namun timbul rasa risau, bila dia bagitau.."alhamdulillah, aku baru habis mendaftar tadi..tapi sedihnya sebab tengok pelajar2 Indon kat sini kurang yang pakai tudung"..eermm... saya turut risau.. tapi saya sempat berpesan supaya doa bnyk2 kat Allah supaya ditemukan sahabat2 yang baik2 di sana, jgn tinggal tahajjud..pertolongan Allah berserta tahajjud di tengah malam.... semoga Allah perkenankan doa2 mak dan doa2 saya juga buat adik2 tersayang..walau di mana mereka berada...amin Ya RABB.....

2 comments:

SAIFULLOHULMASLUL said...

blajar di negara orang memang bnyk dugaan berbanding di negara sendiri.. tapi itu semualah yang mematangkan kita.. tapi.. dugaan belajar di indonesia mungkin lebih mencabar dari di mesir.. sebb.. dari segi pemikiran agama di indonesia bnyk yang berbeza dengn di mesir.. dan pengahyatan agama mereka di sana juga kurang berbanding malaysia dan mesir.. maka dugaan tu makin kuat.. bnykkan doa untuk uhkti teeny.. moga dia berjaya menempuhi dugaan di sana..

ZALIKHA said...

amin..dan semoga ya Allah..mmg mencabar bila keadaan di suatu tmpt tuh, hal2 agama di anggap ringan..moga dimudahkan lah dia kat sana..amin..