Tuesday, July 15, 2008

Kerja Satu Ibadah (II)

Bismillah hir Rahman nir Rahim

Segala puji hanya milik Allah Tuhan Azza Wa Jalla.. mengizinkan aku masih di sini, hidup di bumi-Nya.. memberi aku peluang merasai setiap ujian demi Kasih-Nya, semoga Engkau tak lupakan aku.. Aku mohon perlindungan-Mu dari tidak mampu memuji-Mu seperti Engkau memuji Diri-Mu..Maha Suci Allah.. tidak mampu diriku untuk menghitung tiap nikmat yang Engkau berikan..tidak mampu diriku untuk mengira tiap hikmah kejadian yang telah Engkau tentukan… Terima kasih dan syukur buat-Mu, izinkan aku mengasihi-Mu sehingga nafasku terhenti… Semoga Engkau mengampuni segala dosa2 yang pernah aku lakukan..serta dosa2 seluruh umat muslimin dan muslimat di alam maya ini sama ada yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia..amin yaa Rabbal ‘alamin…Selawat dan salam untuk Rasul junjungan Muhammad S.A.W serta ahli keluarga dan seluruh para sahabat r.anhum.

Minggu lepas, dengan izin Allah Ta’ala ana ditawarkan kerja, alhamduliLlah... Ana redha andai rezeki kali ini dapat bantu ana dalam segala hal khususnya dalam urusan agama.. Semoga Dia memudahkan apa yang sukar bagiku.. dan semoga rezeki yang dikurniakan ini rezeki yang baik lagi halal.. terasa sukar nak lepaskan kerja yang sedia ada..tapi sedalam mana dan telitinya perancangan manusia tak kan sama dengan perancangan Allah Ta’ala yang Maha Mengetahui..

Saat perpisahan dengan anak2 memang amat la terasa.. lebih2 lagi ana dah semakin rapat dengan mereka.. perasaan sayang tuh pun dah makin tebal semenjak mula2 ana keja bersama dorang lagi.. Saat nih aku rindukan suasana Tadika Sri Pelangi yang telah pun aku tinggalkan.. rindu kat suasana tuh hanya Dia yang Tahu.. Rindu kat anak2 lebih2 lah lagi… Rindu saat bersama mereka, bermanja bersama mereka, bermain bersama mereka, mengasuh mereka.. Semoga Allah sentiasa memelihara mereka dari segala fitnah dan kejahatan dunia..amin…

Semoga Engkau memperkenankan doaku… peliharalah mereka dari segala dosa dan noda…jauhkan mereka dari azab api neraka-Mu yang dasyat… Semoga kelak mereka menjadi anak2 yang soleh dan solehah.. penghibur dan penawar hati ibu bapa.. amin.. Apa yang aku dah buat dalam masa 3 bulan aku mendidik mereka?? Engkau lah yang memperhitungnya kelak..dan maafkan aku andainya terdapat sesuatu perkara yang telah ku lakukan yang telah membuatkan Engkau merasa tidak senang denganku ataupun Engkau murka dengan ku..Sudilah kiranya Engkau mengampuninya…

Aqil 3 thn

Saat ini, terkenangkan Aqil Hakim..anak yang semakin rapat dengan ana.. Semakin ana nak tinggalkan dia, makin rapat pula..bukan niat ana nak merapatkan diri dengan dia saat2 nak tinggalkan dia… memang sebelum resign tuh, ana cuba2 untuk jauhkan diri dari Aqil.. ana cuba luangkan masa terhad untuk setiap budak2 kat sekolah tuh..sesiapa saja yang nak bermanja, ana layan.. sayangnya kat dorang nih.. adat bg budak kecil..bila kita sayang kat budak2 lain… yang lain2 akan rasa cemburu, termasuklah Aqil… bila bermanja dengan budak2 lain, Aqil mula sibuk nak approach…tak sampai hati nak biarkan.. bukan niat untuk membiarkannya..jauh sekali buat dia rasa cemburu… ALLAH.. makin risau dibuatnya, hanya Engkau yang Tahu..bila rules kat tadika tuh macam askar… treat budak2 macam askar..rotan sebesar lengan semata2 nak takutkan budak2 yang masih kecil..yang masih mentah…yang hanya layak dalam pelukan belaian..Tak pe lah, mungkin disiplin mcm tuh mesti diterapkan untuk anak2 kat tadika tuh.. ana pun masih belum ada pengalaman dalam mendidik anak..ALLAH..Semoga Engkau pelihara mereka dari segala kerakusan dunia ini.. bukan nak salahkan sesiapa, tapi..ntahlah cukuplah Dia yang Mengetahui apa yg tersirat di hati….



Seminggu sebelum resign, aku dah rasa semacam akan kehilangan.. aku terasa semakin aku dekat ngan mereka, semakin aku tak leh nak bermanja ngan dorang..ntah lah..hari2 yang dilalui dalam masa seminggu ,mood pun dah bertukar..mesti dorang rasa lain macam bila ana dah pandai garang..huhu.. bukan niat nak berkasar ngan dorang. Jauh di sudut hati, aku sayangkan mereka.. ntah bila lagi dapat bertemu mereka..tengok muka dorang satu persatu buat ana sebak.. setiap kali masuk kelas, ana dah mula tinggikan suara kat dorang yang sebelum nih tak pernah ana buat (mgkn tuh yang makin manja bila tak pernah di marah)..dan dalam masa seminggu tuh juga, ana dah mula berkeras dan dah kurang manjakan mereka.. selepas kelas, nasihat kat dorang supaya tak nakal2 lg lepas nih.. ikut cakap teacher..ikut ckp mak abah.. sebenarnya, ana sebak masa tuh, tapi alhamdulillah control jugak lah air mata tuh.. sebak bkn apa, tengok wajah mereka satu persatu bila ana nasihat.. semua dengar dengan muka yang tak bersalah..Allah, sayangnya kat dorang nih.. lepas nih tak tau sama ada bertemu lagi atau tidak..semuanya dalam pengetahuan ALLAH s.w.t..

dari kiri : Irfan, Iman Haziq, Tharan, Amir

Aku benar2 rindukan mereka saat nih..tapi saat perpisahan tuh tetap berlaku..kata orang jangan tangisi sebuah perpisahan, tapi tangisilah sebuah pertemuan sebab tanpa pertemuan tak kan ada perpisahan..ya, adatlah…setiap pertemuan pasti perpisahan lah jawabnya..dan semuanya dalam Tangan Allah…sebak bila rindukan dorang..ALLAH..tak pernah pula alami begini..mcm pelik rasanya.. mngkn ujian buatku subhanALLAH…Tak bleh lupakan Aqil, Irfan, Sofea, Naim, Athirah, Adib, Hazim, Iman Haziq, Ismail, Ammar (sayang Ammar), Farhan dan semuanya.. tak mampu nak tulis semua nama mereka, bnyk sangat..

Irfan, seorang yang manja sangat.. bila kena marah suka buat muka merajuk..dan bnyk sngt ceritanya. Kekadang geram juga sebab setiap ceritanya dia nak kita dengar.. bile tak pay attention, merajuk tak nak kawan teacher pulak..alahai..setiap hari pasti ada cerita yang menghiburkan.. tapi sekarang ana dah tak dengar cerita tuh lagi..kadang2 rasa menyesal bila sehari dia bercerita, ada hari yang ana tak mau dengar ceritanya (bkn tak nak dengar, tp budak2 ramai sgt yg nak kena layan..so kena fair lah kat setiap anak2)..rindu kat Irfan dan sayangnya kat dia.. seorang lagi adik pada Irfan adalah Hazim..seorang yang pemalu bila dah ditegur..ingt lagi mula2 ana masuk ngajar, setiap kali masuk kelas..biasanya sebelum dan selepas belajar kena sayang teacher dulu (hug & kiss).. dan Hazim adalah salah seorang yang cool dan malu bila dimanja..tapi sebelum tinggalkan mereka ari tuh, dia dah mula nak sayang teacher..Allah…ingat lagi sebelum kluar kelas, bila semua dah habis sayang teacher..dia duduk diam je kat belakang (malu sbnrnya)..bila ana panggil dan tanya sama ada sayang teacher atau tak..dia terus datang kat ana dan peluk..subhanALLAH… rasa tenang dan sebak sedikit..huh..

Dari kiri: Syazliana, Athirah, Athifah.

Cukuplah kisah nih.. nak tulis panjang2 makin sedih dibuatnya… sahabat yang lain pelik juga sebab ana sayangkan dorang lebih2 padahal bukan anak sendiri..hehe, memang bukan anak sendiri.. tapi sebenarnya mereka adalah penawar dan penghibur hati, penenang jiwa, di masa kita hidup kat dunia yang penuh dengan ujian dan masalah..sama ada anak sendiri atau anak orang lain…tak kira mereka siapa, mereka tetap makhluk ciptaan Allah yang menenangkan jiwa MasyaAllah…Itulah salah satu nikmat yg Allah bagi untuk setiap pasangan yang dah berumahtangga.. So, jangan sia2kan zuriat anda.. =)

Aqil dan Najla

Terlalu banyak kenangan ngan budak2 kat tadika tuh..tempat tuh pun jadi kenangan..Di sanalah pertolongan Allah buatku malam dan siang.. mana buleh lupa.. Di sanalah Allah kurniakan ujian, di sana juga la Allah sampaikan pertolongan-Nya…subhanallah..Aku tak harapkan apa2 lg saat nih melainkan perhatian-Nya walau di mana aku berada… Kenangan bersama anak2 kat tadika tuh memang amat sukar dilupakan..semoga aku dapat bertemu mereka lagi di masa akan datang. Mungkin dah besar masa tuh, mngkn dah dewasa dah masa tuh..wallahu’alam…kalau tak mampu kat dunia nih, biarlah di akhirat dapat bertemu dalam keadaan yang diredhai…Doaku semoga mereka menjadi hamba2 Allah yang soleh dan solehah..amin ya Rabbal ‘alamin…

No comments: